HCA 1693/2011

IN'THE HIGH COURY OF THE
HONG XONG SPECIAL ADMINISTRATIVE REGION
COURT OF FIRST INSTANCE ’
ACTION NO. 1693 OF 2011

BETWEEN

JIGME TSEWANG ATHOUP also known as
JIGME RINPOCHE (& #4_W) Plaintiff

and
BRIGHTEC LIMITED (BHAERAA) 1" Defondant
WANG YALO (%) oo Defeﬁdant
Author of the article at pages 60 and 61 of'the
June 2011 issue of the FRONT-LINE MAGAZINE

(RTMYFEEE) under the name “ [ BIE” -
(transliteration: PAK SUET KAY) 3" Defendant

Before: Deputy High Court Judge Lok in Court
Dates of Trial: 25, 26 & 28 November 2014
Date of Judgment: 13 January 2015

JUDGMENT




e

LD

1. This is a defamation action telating to an article (“the Article™)

published in the June 2011 issue of a Chinese magazine known as “The

Front-Line Magazine (RTIEHEEE)” (“the Magazine™).

2. This is a case of some importance as this is the first time that a
journalist ot a publisher is trying to introduce in Hong Kong a new variant

of Reynolds privilege known as the defence of “reportage”, which may

. have an impact on the landscape.of the freedom of the press in Hong Kong,

Background
3. There is no serious dispute about the facts of the present case.
4. The Article is about Tibetan Buddhism. All the information

.on Tibetan Buddhism mentioned below is supplied to me by the parties.

5. The Plaintiff, Jigme Rinpoche (3 3479 41), is a high-
ranking monk in the Karma Kagyu school of Tibetan Buddhism with the

. title “Rinpoche” (ZRH/A-HED). It is the PlaintifPs case that he is a

higlﬂy respected master, teacher and author of Karma Kagyu and he has
many followers both in Hong Kong and around the world. Fe mainly

tééches Buddhist meditation. He has been appointed as the General

. Secretary of Karma Kagyu‘since 21 December 2011. In his first witness -

statement, the Pljaintiff has set out in some details the positions that be is
now holding various Tibetan Buddhist organisations around the world,
the conferences and the activities that he had attended and the books that
he had published throughout the years. He is now aged 67.

6. There are 4 main schools in Tibetan Buddhism:

G



T

-3 -

(i) Karma Kagyu school ("§#2YK), also known as the White -

Religion (FI#);

(i) Gelugpa school (K8 IR), also known as the Yellow Religion
), '

(iii) Nyingma school (BIHIK), also known as the Red Religion
| (AL#D); and ' '

- (iv) - Sakya school (JEMIYK), also known as the Flower Religion
(e, )

7. Karma Kagyu is a major school of Tibetan Bu_ddhism. It has

many followers all over the world including Hong Kong. Followérs of -

Karma Kagyu in Hong Kong include celebrities, movie stars and singers in

the entertainment business.

8. The highest figure, ie the living Buddha (3% %), of Karma
Kagyu, is Karmapa, known as “MEHEE” or “KE 51> in Chinese.
Followers of Karma Kagyu have held the belief that the original Karmapa
has, sincg_'tht} year 1110, been “reincarpating” in a chosen Tibetan boy and

the existing one would be the 17" reincarnated Karmapa.

9.  'The 16® Karmapa had 4 main disciples. Amongst them,
Shamarpa Rinpoche (FH§E=#AT), according to the Plaintiff, was the
first in rank and H B Tai Situ Rinpoche CKEI4EEEYI) (“Tai Situ

Rinpoche”) was the second in rank.

¥

¥



g2

4

10. Karmapa and Sharmapa are both linage holders of Karma
Kagyu. They are often referred to as the “Black Hat Lama” and “Red Hat
Lama” respectively because of the colour of their crowns. According fo
the Plaintiff, Sharmapa is 'the‘ second in rank in Karma Kagyu, the first
being‘ the Karmapa himself. There has been a long standing tradition that,
after the death of either the Karmapa or Sharmapa, the surviving linage
holder would have to look for and verify the status of the new reiticarnated

Karmapa or Sharmapa.

11. The Plaintiff and Shamarpa Rinpoche were brothers and the
16™ Karmapa was their uncle. Shamarpa Rinpoche passed away recently

in thé summer of 2014.

12. After the death of the 16" Karmapa in 1981, followers of
Karma Kagyu have divided into 2 rival camps because there is a diépute as
to the true identity of the 17™ Karmapa, The Plaintiff and his deceased
brother, Shamarp'a Rinpoche, belong to one camp (“the Plaintiff’s Camp™).
After the death of the 16™ Karmapa, Shamarpa Rinpoche appointed Trinley
Thaye Dorje (ZEHS L ) (“Trinley”), who was then a boy, as the 17%
reincarnated Karmapa. The other camp (“the Other Camp™) is led by Tai
Situ Rinpoche who, after the death of the 16™ Karmapa, appointed Ogyen

Trinley Dorje (& S4KF % BE)(“Ogyen”), another Tibetan boy at that time,

as the 17" reincarnated Karmapa. Since then, there has been a long
standing dispute between the 2 Camps as to who is the proper 17"
Karmapa (“the Karmapa Dispute”).

13. Karma Kagyu operates a charitable trust (“the Trust”).whiph, I

am given to understand, controls considerable amount of assets in various



.

H

-5

parts of the world. The secretary of the Trust is a person known as Norden

Tshering (5 I8 ELEE),

14. The 1* Defendant is the proptietor, bublisher and printer of the

. Magazine. The focus of the Magazine is about politics in the Mainland.

15. The 2™ Defendant is and was at all material times the editor-

in-chief of the Magazine.

16. So far as the present claim is concerned, the dispute first arose
from an article with the title “ X ¥EF MR (The problem in
recognising the Karmapa) by #8t Al fa (i:ranéliteration: ‘Lai Shing Yam)
published in the March 2011 issue of the Hong Kong Fconomic Journal,

which addressed various issues about the Karmapa Dispute.

7. - The 1% Defendant then published in the April 2011 issue of the
Magazine an article entitled “NFYETE MR NEF (The inside story of
the Karmapa Twins incident) by B (transliteration: Yau Yeung). In this
artide, Yau Yettng alleged tﬁat, inter alia, the Pla'mtiff and his brother
sought to gain control of the assets belonging to the Trust or the. Karma

Kagyu school, -and that was-why they appointed Trinley as a puppet

Karmapa.

18. On 31 March 2011, Shamarpa Rinpoche issued a leiter of
protest in respect of the publication of the article by Yau Yeung to the ™

Defendant through his solicitors, Kok & Ia.

19. There is some uncertainty as to whether Kok & Ha were just

acting for Shamarpa Rinpoche alone or for both brothers. In any event,



=

K

[ 4}

-6 -

Kok & Ha stated clearly in the correspondence that they acted for

| Shamarpa Rinpoche only.

20. On 4 April 2011, the 1* Defendant replied to the said letter by
stating that the Magazine was juét a forum and the stance of any particular
writer of the articles therein did not represent the stance of the Magazine.

The letter also invited Shamarpa Rinpoche or Trinley to send articles to put

forward their views about the Karmapa Dispute for publication in the -

Magazine,

21, After some exchange of correspondence, Kok & Ha sent an
article by Norden Tshering, secretary of the Trust, to the 1* Defendant for
publication in the May 2011 issue of the Magazine.

22. On or about 22 or 23 April 2011, the 1¥ Defendant published

-the May 2011 issue of the Magazine which contained, infer alia, the

following notice and articles in sequence relating to the Karmapa Dispute:

(i) “BRIEZEM” (Important statement) by 1D 5% & & (New

Horizon Buddhist Association);

) ¥ A M N F M - S (Clarifying some

misrepresentations in the internal disputes of the White

School) by Norden Tshering;

(D) 355 4T B S SR 5 2 B F B (The tactics of the
Shamarpas to oppress Ogyen Trinley Dorje) by 4 5 i

(translitefation: Pak Suet Kay) who is the 3" Defendant; and




e,

K

)

23.

.

SAlmAS R N B E 28" (Thrange Rinpoche’s

‘views on the Karmapa dispute) by 1685 TE T e () By

(Karma Kagyn (Hong Kong) Buddhist Association).

In the Magazine, these notice'and articles were grouped in a

column called “§H5” (Special Features).

24.

On or about 22 or 23 May 2011, the 1% Defendant published

the June 2011 issue of the Magazine which contained the following articles

in sequence in the “Special Features” column:

()

(1)
(iif)

(iv)

()

R (AWK MR EZ M) W

(Clarifying the lies in the “Thrangu Rinpoche’s views on the
Karmapa dispute” article) by the Plaintiff;

“H %éﬁg*jiﬁﬁ HE TR (Where is the factual basis

for Pak Suet Kay’s article} by Lai Shing Yam,

“Ugh T FO PR BE AR (The Karmapa’s ordeal) by Pak Suet Kay

which was the Axticle;

“H+-UiKE T8 BRFFHIT (An analysis on the
disputes over the 17" Karmapé Twins incidert) by BEMG4R

‘(transliteration: Sit Ho Yin);

“I) %Jﬁ BB {RE () ” (The lineage system of the

Karma Kagyu school — the first article in the series) by =k}

J5{ (transliteration: Pak Ching Yuen); and



-8 -

(vi) “NE TG MR R PRIE A A (Génerations of Karmapas of
. the Black Hat branch of the Karma Kagyu school) by Pak
Ching Yuen,

25, The subject matter of the present case is the third article
mentioned in the preceding paragraph. The Plaintiff claims that the
following passage in the Article contained defématory words of the

Plaintiff (“the Words”):

“FrELRU BB b B R A I A
£, BBEHMI. hEBRBRER Fi5SE KR
B HEHEEETFHEE, UE2EW I
BEEHARI GG B T HEIRE FE, RE T 55—

(U1 FE] BT, AR F1#, oV iy Rt
B BEPRATRIR Ao BEEIGE, MTHIIE, TR
BREEBEARS, BERIARETFHEEE. e
By IR R BRI T RFATT 5. .. PIE
ZERIRS, HREIRFES, WBBIRE G, REemEE
o it A BHELEHEH LG, BEEEHE. ” (the
“Words™)

The English translation reads as follows:

“dnd what sort of thing is Jigme Rinpoche? He claims to be a close
nephew of the Sixteenth Kamarpa and the elder brother of Shamarpa
. Rimpoche. He thinks he is very authoritative and has boasted of his
status greatly beyond what he is worth. In fact, many Karma Kagyu
Jollowers know that it is these two brothers who abuse their identities as
relatives of the Sixteenth Kamarpa to Hlegally seize properties and
monasterial assets belonging fo Karma Kagyu, and have created
another ‘Imposter’ Kamarpa, bringing about disasters and havoc in
Karma Kagyu. Even the Sixteenth Kamarpa would be shaking his head
with dismay in the heavenly kingdom, Because of their selfish motives,
greediness, hypocrisy and their stances, everything that these iwo
brothers say is total nonsense. Wise Karma Kagyu followers would be
well aware of this. Jigme and Shamarpa’s attempt to challenge Thrange
Rinpoche's authority merely exposes their shortcomings... using their
Jamily relationships to make money, gain control of religious power and

sabotage religious unily will only be despised by Karma Kagyu -

H



-9 .

Jollowers. The so-called status of being a relative of Kamarpa is merely
a negative asset.” )

26, In essence, the Words allege that the Plaintiff and Shamarpa

Rinpoche were selfish, greedy and hypocritical. They sought to gain
control of the assets belonging to the Trust or the Karma Kagyu school,

and that was why they appoiﬁted Trinley as a puppet Karmapa,

27, According to the Plaintiff, the allegations contained in the

Words and the Article are untrue, Further, no one had ever contacted him

about the matters alleged in the Article to ascertain whether was any truth

in those allegations. I have no reason to doubt the evidence of the Plaintiff,

28. The Article was allegedly written by a-person known as F e

Wi (transliteration: Pak .Suet Kay). According to Mr Lau Tat Man who 1s

the 1% Defendant’s manager, the 1% Defendant does not know the true

| identity of this Pak Suet Kay. The Article was supplied to the 1%

Defendant through a “scholar”, and the 1% Defendant only knew from this

“scholar” that Pak Suet Kay was a knowledgeable and trustworthy person.

J am given to understand that Pak Suet Kay is the name of a cartoon figure.

29, On 14 June 2011, i(ol( & Ia issued a letter of protest to the
Defendants for and on behalf of the Plaintiff in respect of the publication
of the Article. This was the first time that Kok & Ha had indicated to the
Defendants that they were acting for the Plaintiff.

30. In the June 2011 issue of the Magazine, there was also an
article allegedly written by the Plaintiff himself, which contained some

accusations against Thrangu Rinpoche who is a supparter of the Other



H

-10 -

Camp’. According to the Plaintiff, he was asked to write some history
relating to Thrangu Rinpoche. By that time, he was not in Hong Kong and |
he did not know that the article he was writing would be published in the
Magazine. He sent the article to his brother who in turn, he presumes, sent
it to Kok & Ha. He wrote the article in Tibetan. He does not know
Chinese and he has no idea who had franslated the contents of his article
into Chinese. When some of the contents of his Chinese article are
translated to him, the Plaintiff maintains that he had not used those strong
words in his original article in relation to the accusations against Thrangu
Rinpoche. In the article, he only provided the historic facts relating to the

Karmapa Dispute.

31, As I have mentioned above, there is no reason for me to doubt

the credibility of the Plaintiff’s evidence. .Although the article was
probably translated by the followers of the Plaintiff’s Camp, I have great
reservation as to whether the Plaintiff’s article as published in the

Magazine was an accurate translation of the plaintiff’s original article in

" Tibetan.

32. On or about 22 or 23" June 201 1, the 1* Defendant published
the July 2011 issue of the Magazine which contained the following articles

in sequence in the “Special Features™ column:

() I RE RN 1’%’% 4 (#) ” (Generations of
Kamapas of the Black Iat branch of the Karma Kagyu school -
(continued)) by Pak Ching Yuen; |

" the 1* article referred to in §24 above



e

K

(i)
_(iﬁ)
(iv)
(v) |

(vi)

. -

-11 -

| “E@ﬁ%ﬁg“f*ﬁﬁ% LR 82 [ > (A reply to the history of
' the 10" Shamarpa) by Norden Tshering;

“[H] EREYEIRSE4E” (A reply to Mr Sit Ho Yin) by Norden

Tshering;

“UhEEIE SR A YT (A zeply to Mr Norden Tshering)

by Pak Suet Kay;

“Wlr 22 R)| &2 " (Do what you feel is proper) by Sit Ho Yin;

and

I B S T A R VT RS [ B4 A P R M
(Could Thaye Dorje carry out activities in China Hong Kong
as Karmapa?) by 55 fE 4 (translitei'ation: Cheung Mo Gik).

On or about 22 or 23 July 2011 the 1% Defendant published

the August 2011 issue of the Magazlne which contamed the followmg

articles in sequence in the “Special Features” column:

)

(i)

(iif)

“IE B R TS I 2 ) /i3 227 (Dalad Lama and Karmapa’s

_visit to the US) by a reporter engaged by special arrangement;

s b UK B 9 I 95 [ B 33 46 (The fmportant

" chronicles of the 17" Karmapa) by Cheung Mo Gik; |

“B1— VO BB IJE” (The last reply to Mr Pak

Suet Kay) by Norden Tshering;



~12-

(v) “Bbth— VBRI [EE (The last reply to Mr Sit
Ho Yin) by Nosden Tshering; and

(v) “OHPRYER” (Words from my heart) by Sit Ho Yin.

34, According to Mr Lau, the staff and the editorial board did

write some of the articles in the Magazine, However, all the articles

mentioned above relating to the Karmapa Dispute were not authored by
them® Mr Lau testifies that the Plaintiff, Norden Tshéring, Lai Shing Yam
and New Horizon Buddhist Association are supportersrof the Plaintiff’s
Camp, whilst Pak Suet Kay, Sit Ho Yin and Karma Kagyu (Hong Kong)
Buddhist Association are supporters of the Other Camp, The authors of
the other articles on the Karmapa Dispute adopted a more neutral stance.
Mr. Lau also testifies that the articles in support of the Plaintiff’s Camp
were emailed to the Magazine by Kok & Ha.

35, ~ InMrLau’s opinion, if a reader were to read all these articles,
he or she would know that the Magazine only served as a forum for the
supportérs of both Camps to put forward their views on the Karmapa
Dispute and the views of those authors di(;l not tepresent the stance of the |
editorial board of the Magazine. As I will elaborate in the latter part of this

judgment’, T cannot agree with such cbservation.

36. In support of his claim, the Plaintiff also relics on another

- article published in the South China Morning Post (“SCMP”) on 9

February 2011 with the headline “Many accusations but few facts as
Kérmapa accused of spying” (“the SCMP Article”). The SCMP Atticle

? despite Mr Law’s allegation, the 1% article on the Karmapa Dispute in the August 2011 issue was
written by a reporter engaged by special arrangement



o,

o

-13 -

was about a story that Ogyen was accused of spying for the Mainland

Government, and it contained a report of the following, inter alia:

() an allegation by a Tibetan political activist that Shamarpa
Rinpoche was trying to demonize Ogyen who was recognised

by Dalai Lama® as the 17" Karmapa; and

(ii) an allegation by an unnamed observer that Shamarpa

Rinpoche had paid off various Indian newspapers and

officials.

37. - Tollowing a complaint by Shamarpa Rinpoche, SCMP
published an open apology and clarification on 27 April 2011, apologising
and’ admitting that the allegations against Shamatpa Rinpoche wete unfajr

and unfounded.

'38. - Whilst this episode has nothing to do with the merits of the

Plaintiff’s claim, the report in the SCMP Article, as I will demonstrate

below’, may serve as a goad illustration as to how the defence of reportage

can be applied in practice.

39. " On 7 October 2011, the Plaintiff issued the Writ herein ageﬁnst

the Defendants to claim for injunctive relief and damages for defamation

resulting from the publication of the Words in the Article.

40, Default Judgment was entered against the 3" Defendant on 18

November 2011. However, the Plaintiff is not pursuing the clazm against

* see §§89-92 below
* the parties accept that Dalai Lama belongs to the Gelugpa school (Yellow Religion)

* gee §93-96 below

K



K

W

- 14 -

him or her and so this trial would not serve as an assessment of damages in

respect of the claim against the 3" Defendant.

The defamatory Words referving to the Plaintiff

41. In order to succeed in a claim for defamation, a claimant has

to show that defamatory matters with reference to the claimant have been

published by a defendant.

42, The matters published are defamatory if they expose the
claimant to contempt and ridicule by others and cause others to shun him.
The matters would also be defamatory. if they lower the claimant’s
estimation in the eves ‘of._ right-thinking members of society and adversely

affect his reputation®.

43, It is clear that the Words in the Article referred and were

understood to refer to the Plaintiff.

44, In the Amended Statement of Claim, it is pleaded that the
Words, in their natural and ordinary meaning, meant and were understood

o mean:

(1)  the Plaintiff is a low ranking religious practitioner who
pretends to be authoritative when in fact he is not and does

not have any such authority;

(ii)  the Plaintiff is a person of low status who boasts of his status

greatly beyond what he is worth;

S Gatley on Libel and Slander, 12 ed, at §1.7



- 15 -

(ii) the Plaintiff abuses his identity and status as a velative of the
16" Karmarpa to gain personal benefit inchuding making

money for himself;

(iv) the Plaintiff has illegally seized and misappropriated

prépertiés and monasterial assets belonging to Karma Kagyu;

(v)  the Plaintiff is responsible for stirring up unrest and conflicts

within Karma Kagyu, thereby destroying religious unity;

(vi) the Plaintiff is conceited, manipulative, deceitful, dishonest,
selfish, greedy, hypocritical, despicable, immoral and

unbefitting of a teacher or practitioner of Karma Kagyu;

(vil) the Plaintiff is a liar whose words and actions cannot be

trusted;

N\
(viii) the Plaintiff has no integrity, and his teaching and claims are

all nonsense; and

(ix) the Plam‘aff has betrayed Karma Kagyu and 18 rlghﬂy
despised by Karma Kagyu followers.

45, In my judgment, an ordinary reader of the Article would have

understood the Words to cairy the meanings as mentioned in the preceding

patagraph and so I find that the Words are defamatory of the Plaintiff, Mr

Tang, counsel for the 1% and 2" Defendants, is not seriously 'suggesti‘ng

otherwise.



-16 -

46. - Under the law of defamation, it is not to be assumed that
anyone is of bad character, and so defaination of an individual ig taken to

be false until it is proved to be true’.

47. In the present case, the 1 and 2™ Defendants do not seek to,

justify the truthfuloess of the allegatibns. Neither do théy seck to rely on

the defence of fair comment. Instead, the 1* and 2™ Defendants try to
justity the publication of the Words on a mat‘ter of public interest by
relying on the defence of reportage, which has been described as “a special,
and relatively rare, form of Reyrolds privilege™. According to Mr Tang,
the legal principles about such new defence have been fully set out in the
English Court of Appeal’s decision in Roberts v Guble’, and he is just
asking the court to extend these principles to Hong Kong so that the 1% and
2™ Defendants are able to rely on such defence to justify the publication of
the Words contained in the Article.

48. In determining the merits of such defence, the court has to-

answer the following questions:

() Is the defence of reportage as formulated in Roberts v Gable'®

part of the law in Hong Kong?

(i) Ifthe answer to (i)is in the affirmative, whether the 1% and 2n

Defendants can rely on such defence to defeat the Plaintiff’s

claim?

The development of the doctrine of reportage

! Gatley, supra, at §11.4
8 Flood v Times Newspaper Ltd [2012] 2 AC 273 at §77 per Lords Phillips MR
? [2008] QB 502 :



IK

3]

217 -

49, . With the first question, since Mr Tang relies on the English
Court of Appeal’s decision in Roberts v Gable " 1 start with the

jurisprudence developed in the English courts.

50. In England, the landscape relating to the defence of qualified
‘privilege, in particular in respect of the publication on a matter of public
interest by a journalist, has been “[iberalised”'? or “constitutionalised”™ in

recent. years. As a result, the notion of “responsible journalism” has been
P )

developed.

SL It first started with the principles laid down in the landmark

decision of the House of Lords in Reynolds v Times Newspaper Lid" In

that case, the House of Lords “established a new variant of qualified
privilege in which less emphasis was pluced on the traditional; reciprocal

duty and interest test, and more on the question of whether the publication

“was on a matter of public interest and whether it was the product of

responsible journalism (with the issue of malice being subsumed within
this latter element)””®. According to the Law Lords, the duty and interest
test can be satisfied if the public -is. entitled to know the particular
_infoxmaﬁon being publisﬁed subject to 2 essential'pr_ere_quisites. The first

is that the article as a whole must be in the public interest. The second

» prerequisite is responsible journalism. Whether the article is of value of

the public depends upon its quality as well as its subject matter and the
value of the article to the public must be tested against a standard of

responsible journalism. Responsible jourpalism is the point at which a fair

¥ supra

supie

Y Roberis v Gable, supra, at §32 per Ward LI
" see: Gatley, supra, footnote 8 of p 634

M 2001712 AC 127

P Gatley, supra, at p 634



w2

- 18 -

balance can be held between freedom of expression on matters of public

concern and the reputation of the individual harmed by that disclosure'®,

52. The court, not the editor, must decide whether the particular
material is privileged because of its value to the public but due weight

M

must be given to editorial judgment'’.

53. - In Reynolds, Lord Nicholls set out a non-exhaustive list of
circumstances which would be relevant to the issue of whether the standard
of responsible journalism had been met in a given case. According to Lord
Nicholls, the list is not exhaustive, and the Weight.to be given to these and

any other relevant factors will vary from case to case'".

54. " The 10 listed factors are:

(i)  The seriousness of the allegation. The more serious the
charge, the more the public is misinformed and the individual

harmed, if the allegation is not true.

(i) The nature of the information, and the extent to which the

subject matter is a matter of public concern,
" (iii) The source of the information. Some informants have no
direct knowledge of the events. Some haye their own axes to

grind, or are being paid for their stories.

(iv) The steps taken {o verify the information.

% gee nlso: Roberts v Gable, supra, at §32(5) per Ward LJ

7 sce also: Roberts v Gable, supra, at $32(6) per Ward LI
R Reynolds v Times Newspaper Ltd, supra, at p. 205



(v)

(vi)

(vii) -

C =19

The status of the information. The allegation may have

already been the subject of an investigation which commands

respect.

The urgency of the matter. News is often a perishable

commodity.

Whether comment was sought from the plaintiff. He may

hiave information others do not possess or havenot disclosed.

- An approach to the plaintiff will not always be nccessary.

(viii)

(ix)

(x)

55,
the House

approached

‘Whethei the article contained the gist of the plainti{f’s side of

the story.

The tone of the article. A newspaper can raise queries or call
foi' an investigation. It need not adopt allegations as statement
of fact, |

!

The circumstances of the publication, including the timing.

Tn Jameel (Mohammed) v Wall Street Journal Europe SPRI”,
of T.ords emphasised that the “Nicholls factors” must be

in a practical and flexible manner with due deference to

editorial discretion. The list certainly does not set up a series of hurdles to

be negotiated by a publisher before he can successfully rely on qualified

privilege as a defence.

¥ 12007 1 AC359 at §53



i

220 -

56, . One of the “Nicholls factors” is that whether the journalist has
taken steps to verify the informaﬁon. In subsequent cages, arguments were

presented to the courts to the effect that if a journalist is just reporting in a

‘neutralh way certain allegations made by others, provided that the public

interest requirement is satisfied, such journalist should be able to rely on
Reynolds privilege even if he has not taken any steps to verify the

information. This was the beginning of the reportage defence.

57. In Roberts v Gable®, Ward LI had provided a wvery
comprehensive summary about the development of such defence. In this
case, the claimants were members of a righf—wing political party in the
United Kingdom. A monthly magazine specialising in the exposure of
fascist and racist groups published an article reporting that other members
of the same paity,had publicly accused the claimants of stealing money
collected at party meeting. It was said that the claimants had returned the
money only when told the matter would be reported to’police, had
threatened other party members with physical violence and could still face

police investigation. The claimants brought an actiop for libel against the

" author of the article, the editor of the magazine and its publisher, who

pleaded the defences of justification and qualified privilege. In the trial of

preliminary issue as to whether the words complained of had been

published on an occasion of qualified privilege, the judge upheld the -

defence of qualified privilege and dismissed the claim, The decision was

affirmed upon appeal.

58. In Roberts v Gable, no steps were taken to verify the

information, yet the English Court of Appeal held that this would not be

2 supra

=



2] -

fatal in a reportage case, where the fact of the allegations being made is

what is important.

59. -In the judgment, Ward LJ traced the development of the
Reynolds privilége, including. a variant of which known as the defence of
reportage that involves the neuiral reporting of atiributed allegations rather
their adoption by the newspaper. As ~p0inted out by Ward LJ, such

doctrine first saw the hght of da,y in Al-Fagih v HH Saudi Research & -

Marketing (UK) Lid", though the amblt of the reportage defence was Sﬁll

not cleatly defined or confined by that case. Ward L] thenAconsyLdered the

other cases in which the defence of reportage was considered, including .

Mark v Associated Newspaper Ltd™, Galloway v Telegraph Group Lid”

. and the Jameel case™. Ward LJ also considered the American authorities

and the human rights jurisprudence relating to such defence. Finally, Ward

LF came up with the following questions: (i) Why is the reporter of

reportage free from the responsibility of verifying the information and why
does the Well~estab1ished repetition rule not require the journalist to justify
the truth of what he is reporting? (i) Do the Reynolds rules apply fo
Ieportage‘?’ (1ii) What then is the ploper approach to the reportage

defence?”

60. In answering the, first question, Ward LJ held that the
repetition rule and reportage are not in conflict with each other. The
former is concerned with justification, the latter with pri\.?ilege. A true case
of reportage may. give the journalist a cempléte defence of qualified

privilege. If the journalist cannot establish such defence, then the

2! [2002] BMLR 215

2 [2002] BMLR 839

% [2006] EMLR 221

M Jameel (Mohammed) v Wall Street Journal Europe SPRL. supra

B at §53

G

K



K

“22 -

repetition rule applies and the journalist has to prové the truth of the

defamatory words™.

61,

_In answering the second -question, Ward LJ accepted that

reportage is a form of,  or a special example of, Reynolds qualified

privilege, which is a special kind of respohsibie journalism but with

distinetive features of its own?’,

62.

In respect of the proper approach to the reportage defence,

Ward LJ said the following™®:

“601.  Thus it seems to mé that the following matters must be taken into
account when considering whether there is a defence on the g ound of
reporfage. .

(1) The information must be in the public inferest.

(2}  Since the public cannot have an interest in receiving
misinformation which is destructive of the democratic society (see Lord
Hobhouse of Woodborough in the Reynolds case, at p 238), the
publisher will not normally be protected unless he has taken reasonable
steps to verify the truth and accuracy of what is published: see, also in
the Reynolds case, Lord Nicholls's factor 4, at p 205B, and Lord Cooke,
at p 225, and in the Jameel case [2007] 1 AC 359, Lord Bingham of
Cornhill, at para 12 and Baroness Hale, at para 149. This is where
reportage parts company with the Reynolds case [2001] 2 AC 127. Ina

true case of reportage there is no need fo fake steps to ensure the

accuracy of the published information,

(3) The guestion which perplexed me is why that important factor
can be disregarded. The answer lies in what 1 see as the defining
characteristic of reportage. I draw it from the highlighted passages in
the judgment of Latham LJ in the Al-Fagih case [2002] EMILR 215,
paras 65, 67-68 and the speech of Lord Hoffmann in the Jameel case
[2007] 1 AC 359, para 62 cited in paras 39 and 43 above. To qualify as
reportage the report, judging the thrust of # ai’a whole, must have the
effect of reporting, not fhe iruth of the statements but the fact that they

% at §§54-50

7 at §60
B a1 861

K



S

I

~23 -

were made. Those familiar with the circumstances in which hearsay
evidence can be admitted will be familiar with the distinction: see
Subramanian v Public Prosecutor [1956] 1 WLR 965, 969. If upon a
proper construction of the thrust of the article the defamatory material

- is aftributed to another and is not being put forward as frue, then a

responsible journalist would not need fo take steps to verify its accuracy.
He is absolved from that responsibility because he is simply reporting in
a neutral fashion the fact that it has been said without adopting the truth.

(1)  Since the test is fo establish the effect of the article as a whole, it

is for the judge to rule upon it in a way analogous to a ruling on
meaning. It is not enough for the journalist to assert what his iniention
was though his evidence may well be material fo the decision. The test
is objective, not subjective. All the circumstances surrounding the
gathering in of the information, the manner of its reporting and the
purpose to be served will be matérial.

(5) This protection will be lost if the journalist adopts the report and
makes it his own or if he fatls to report the story in a foir, disinterested
and neutral way. Once that protection is lost, he must then show, if he
can, that it was a piece of responsible jour nalzsm even though he did not

check accuracy of his report.

“(6)  To justify the aitack on the claimant’s. repitation the publication

musi always meet the standards of responsible journalism as that
concept has developed fiom the Reynolds case [2001] 2 AC 127, the

burden being on the defendants. In this way the balance between article

10 and article 8 can be maintained. All the circumstances. of the case
and the ten factors listed by Lovd Nicholls adjusted as may be necessary
Jor the special nature of reportage must be considered in order to reach

the necessary conclusion that this was the product of responsible -

Journalism.

(7} The seriousness of the allegation (Lord Nicholls's factor 1) is
obviously relevant for the horm it does to reputation if the charges are
unirue, Ordinarily it makes verification all the more important. I am
not sure Latham LJ meant to convey any move than that in para 68 of
his judgment in Al-Fagih case [2002] EMLR 215 cited in para 39 above.

There is, however, no reason in principle why reportage must be
confined to-scandal-mongering as Mr Tomlinson submits. Here equally
serious allegations were being levelled at both sides of this dispute. In
line with factor 2, the criminality of the actions bears upon the public

. interest which is the. critical question: does the public have the. right fo

know the fact that these allegations were being made one againsi the
other? As Lord Hoffinann saza.’ in the Jamee! case [2007]. 1 AC 359,

para 51:

K

U



H

K

.24 .

" ‘The fact that the material was of public interest does not allow
the newspaper to drag in damaging allegdtions which serve no
public purpose. They must be part of the story. And the more
serious the allegation, the more important it is that it should

make a real contribution fo the public inferest element in the

article,’

All the civcumstances of the case are brought into play to find the
answer but if it is affirmative, then reporiage must be allowed fo protect
“the journalist who, not having adopted the allegation, takes no steps to
verify his story. '

(8)  The vrelevant foactors properly applied will embrace the
significance of the protagonists in public life and there is no need jfor
insistence as pre-condifions for reportage on the defendant being a
responsible prominent person or the claimont being o public figure as
may be required inthe US4,

(9)  The urgency is relevant, see factor 5, in the semnse that fine
editorial judgments taken as the presses are about to roll may.command
a more sympathetic review than decisions to publish with the fuxury of
time to reflect and public interest can wane with the passage of time.
‘ That is not to say, as Mr Tomlinson would have us ordain, the reportage

can only flourish where the story urnfolds day by day as in Al-Fagih case,
Public interest is.circumscribed as much by events as by time and every

story must be fudged on its merits at the moment of publication.”

63, In England, the law on Reynolds privilege is now codified in s
4 of the Defamation Act 2013.

Human rights jurisprudence

64. So‘far as the research goes, this is the first case in which a
journalist or a publisher is asking the court to apply the defence of
reportage as formulated in Roberts v Gable® in Hong Kong. For myself, I
have no 1'e:;>ervation in accepting that such kind of defence is available in

the Hong Xong coults.

29,
Supra

K



A

-5 -

65, One of the main reasons is that the human rights

considerations taken into account by the English couits are also applicable

here.

66, As mentioned by Ward LJ in Roberts v Gable® and the

learned authors in Gatley”', the Buropean Convention for the Protection of

. Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Europeén Convention™),

which was incorporated into English law by the Human Rights Act 1998,
played a major formative role in the decisions of both the Court of Appeal
and the House of Lords in Reynolds v Times Newspaper Lid™,

67. Axrticle 10 of the European Convention provides that cveryone
has the right to freedom of expression. Iowever, the exercise of such
frecdom may be subject to, inter alia, such restrictions as are prescribed by
the law and are neceséary in a democratic society for the protection of the

reputations or rights of others,
68. * Hong Kong has similar human rights legislations,

69, . Article 27 of ‘the Basic Law provides that Hong Kong

residents shall have, infer alia, freedom. of vspeech, of the press and of

- publication.

70. Aticle 16 of the Iong Kong Bill of Rights Ordinance (Cap
383), which is equivalent to Article 19 of the International Covenant on
Civil and Political Rights, provides that, infer alia, everyone shall have the

tight to freedom of expression, including the freedom to seek, receive and

0 supra, at §§48-52 N
N supra, at §15.3
2 supra

o

K

L



-26 -
impart information, provided that the exercise of such right may be subject
to certain restrictions as are provided by law and are necessary for respect

of the ﬁghts or reputations of others.

71. Like the United Kingdom, the freedom of expression and the

- freedom to receive information are rights guaranteed in the constitutional

legislations in Hong Kong, and so the courts in both jurisdictions should
likewise adopt a liberal approach in the development of the law relating to

the doctrine of Reynolds privilege.
72. In Cheng & Anr v Tse Wai Chuné3, Li CJ said the following;:

“The freedom of speech (or the freedom of expression} is a fieedom that

is essentivl (o Hong Kong’s civil society. It is constitutionally

guaranteed by the Basic Law (art. 27). The right of fair comment is a
most important element in the fieedom of speech.

In a society which greatly values the freedom of speech and safeguards
it by constitutional guarantee, it is right that the courts, when
considering and developing the common law, should not adopt a narrow
approach fo the defence of fair comment. See Kastern Express
Publisher Lid & Anr v Mo Man Ching & Anr (1999) 2 HKCFAR 264 at

- p. 278. The courts should adopt a generous approach so that the right
of fair comment on matters of public interest is maintained in its full
vigour,”

73, Although the dicta of Li CJ were made in the context of the
defence of fair comment, the same rationale and liberal approach should
apply when the courts in Hong Kong are asked to consider the defence of
reportage as a form of Reynolds privilege. Hence, I accept that the defence
of reportage as formulated in Roberts v Gable’ is available in the Hong
K(-)ng courts. Ms Lai, counsel for the Plaintiff, dees not seek fo argue

otherwise.

B (2000) 3 HKCFAR 339 at 345D

Py

1



ST -

The merits of the defence of reportage

74. After answering the first question, I then have to consider

whether the 1% and 2" Defendants can rely on such defence to defeat the

Plaintiff’s claim.

75. In order to establish the defence of Reynolds privﬂege based
on reportage, it must first be established that there is real public interest in

the maitter about which the material is published.

76.  Although the Plaintiff may not be an official of the Trust
controlling the assets of the Karma Kagyu school, he is undoubtedly a
prominent and influential mefnbé;r of such school, Tibetan Buddhism may
not Be a major religion in Hong Kong, and yet thete are many followers
here who may be interested to know more about the Karmapa Dispute and
the major players surrounding such dispute. There is no quarrel that the
Plaintiff is such a maj .;;1- player. In.my judgment, members of the ﬁublic
would be entitled, to know the role o‘f the Plaintiff in the Karmapa Dispute,

and so the 1% and 2™ Defendants have saisfied the first prerequisite that.

the Article as a whole must be in the public interest. -

7. I then turn to the notion of responsible journalism. Apart from
asking the “scholar” who supplied the Article to confirm that Pak Suet Kay
was- a knowledgeable and trustworthy 1::6]¢S(311,"£h&:.],St and 2™ Defendants
have not taken any steps to'verify the truth of the information contained in-
the Article. As mentioned by Ward L) in Roberis v Gable®, in a true case

of reportage, no such steps need to be 'talé;en by & defendant.

* supra
* supra, at §61(2)



-8 .

78. However, the essence of reportage is that, the report, judging
the trust of it as a whole, must have t.he cffect of reporting, not the fruth of
the statements, but the fact that they were made. It follows from that the
defématory materials are attributed to another person and are not being put
forward as the truth, and the journalist is simply reporting in a neutral

fashion the fact that such statements were made without adopting the

truth®,

79. As I see it, the 1% and 2™ Defendants’ contention is something
quite different here. They were not making a report covering the
accusations made by the supporters of the 2 opposing Camps of Karma

Kagyu. What they are actually saying is that the Magazine was only a

. neutral forum for the supporters of both Camps to put forward their

allegations or views relating to the Karmapa Dispute. The readers should
know that the author of the Article, Pak Suet Kay, was a supporter of the

Other Camp, and the Article was no more than a report of a particular view

of such supporter.

80. I agree with the submission of Ms Lai that such kind of
“neutral forum” defence goes well beyond the reportage defence
recognised by the law. The defence of reportage only involves the making
of a report, not simply the provision of a forum for others to sajz whatever

they wish,

81. Unlike a true case of reportage where it only Involves a report
of the fact that certain statements have been made and not that the contents

of the staternents are true, the whole Article published by the 1% and 2™

. Defendants was written by someone allegedly not from the Magazine,

% Roberts v Gable, supra, at §61(3) per Ward L]



P

29-

published in the Magazine, with no indication in that Article to a reader
that the Mapazine was only seeking to convey the faet that certain

statements were made.

82. ‘ Such defining characteristic of reportage was also held o be
missing in Charman v Orion Publishing Lid"’. In that case, the plaintiff
was a former detective constable in the Metropolitan Police. The 3™

defendant was an investigative journalist of many years® standing and the

author of a book entitled Bent Coppers published by the 1% and 2™

defendants.

83. - The plaintiff had been the ﬁandler of an informant, B. The

police set up an operation to investigate some unlawful activities, and it
was the defendants’ case that some part of that operation was a fabrication
by B, the plaintiff and another detective inspector, R, devised in order to

conceal their own involvement in criminal activity.

84, The story involved a consini:acy by B and another person to

steal from 2 businessmen. The defendants confended that, having become

. aware of the oonspiracy,.the claimant and R struck a dishonest deal with B

that he would pay them a sum of money in return for their protection,
should he be arrested, by pretending that he was giving the police
information about a money&aﬁndering operation. A.secret anti-corruption

squad was subsequently set up within the police to investigate the alleged

.corruption against the plaintiff and R, Later, the piaintiff, R and another

person were charged with conspiracy to per\;ért the course of justice. The
charges were summarii& dismissed, B-finally stood trial for theft. B

applied to stay the proceedings on the ground that, inter alia, he was-a

7 [2008] EMLR 16

H

M
4



-30-

police informant and he was performing all the relevant acts at the
direction of the plaintiff and R. The application was refused. B was

convicted after trial.

85. " The book was then published which contained a detailed

account of the incident, the trial of B and the alleged corruption against the
plaintiff.  The Court of Appeal held that a defining characteristic of
reporfage was missing in that the book was not written to report the fact
that allegations of corruption were made against the plaintiff and the fact
that he denied them and in turn. accused the investigating officers of
plotting against him. The whole effect of the book was, as its subtitles
made plain, to tell the inside story of the police’s battle against police

corruption and the tale inctuded the. plaintiff’s alleged corruption.

86, The report being of a fact that certain statements were made,
as opposed to mere repetition of the defamatory allegations, is why -the
“repetition rule” is said not to apply in reportage cases. As Ward LJ

explained in Charman v Orion Publishing Ltd*®;

“In suggesting, as [the defendants’ counsel] seemed to do, that no more
was needed to establish the defence than that the report was attributed,
was neutral and was in the public interest, [the defendants’ counsel]
pitched her case far too widely. No matter how overwhelming the public
Interest, it is not reportage simply to report with perfect and in the most
neutral way the defamatory allegations A has uttered against B, 4s
Lord Reid said in Rubber Improvement v Daily Telegraph Ltd [1964]
AC 234 at 236: ‘Repeating someone else’s libellous statement is just as
bad as making the statement directly.” Adopting the analogy of rules for
admitting hearsay evidence, the effect of repeating the allegation is to
make the article a report of the truth of the defamatory material as
opposed to iis being a report only of the fact that it was said. It will
depend on the context whether the material is published to report the
fact that it was said or to report what was sald as a fact. That point of
characterisation of the material is enough to doom this part of the .

3

* supra, at §50



E‘

H

- has reported a fact ina neutral fashion without adopting the truth.

23] -

appeal. Whether or not it could ever give rise o Reynolds privilege s,
of course, a different question altogether and I deal with that later.”

87. The Article plainly did not report the fact of Pak Suct Kay
making various statements égainst the -‘Plaintiff. It wds an article by Pak
Suet Kay himself or herself, In particular, the name of Pak Suet Kay is a
psendonym. An articie.written in the name of an unknown person cannot
possibly be described as a “report” that the anonymous author has written

certain statements. Hence, the defence of reportage is not available to the

1% or 2™ Defendant.

88, Furthermore, it follow,é from such defining characteristic of
reportage that attribution is a key of such defence. As pointed out by Ward
LJ in Roberts v Gable®, a defendant can only rely on such defence if he

1

89. In thé: present case, the Article was described in the June 2011
issue of the Magazine as having been authored by Pak Suet Kaj}._ The 1%
and 2™ Defendants contend that, had the readers read all the articles in the
“special features” column in the May and June issues of the Magazine
carefully **, with each issue containing the same number of articles
suppomng the respective views of both Camps, the readers should have

realised that the Article was not writien by an employee of the Magazine.

90. I do not accéiat such contention. It plainly cannot be assumed

or expected of a reader that he or she would read not only the defamatory

Article, but also all other articles in the Ma_gazine touching upon the

Karmapa Dispute, In pai‘ticular, the Article did not expressly refer the

¥ supra, at §§61(3) & (5)

) " the July and the August issues would be quite irrelevant as they were published after the alleged libel



- 32 -

reader to other articles in the same issue of the Magazine.. Neither can one

expect a reader to read the index page to find out all the articles touching

upon the Karmapa Dispute, or to read all the articles in the other issues of

the Magazine to ascertain the stance of a particular author. Furthermore,

_one cannot expect a reader to read all the related articles in the Magazine

“carefully” in order to find out or deduce whether the Magazine adopted
the views in the Article or not. As admitted by Mr Lau in his oral

testimony, most of the readers would only have a “cursory” look at the

various articles of the Magazine. In addition, most of the readers of the
Magazine would only be intérested in matters involving politics in the
Mainland, and they might not have the background information about the
Karmapa BPispute or to know that there were 2 opposing Camps to such

Dispute.

91, Bven if a reader were to read all the articles carefulis.!, the most
that he or she would know was that: (i) there were supporters for both
Camps; {il) whether a partiéular author was a supporter of the Plaintiff’s
Camp or the Other Camp; and (ili) Pak Suet Kay was a supporter of the

Other Camp. However, as conceded by Mr Lau during cross-examination,

a reader would never be able to know who this Pak Suvet Kay was and

whether this Pak Suet Kay was aitached to or was-a-staff of the Magazine.
In particul;eu‘, as admitted by Mr Lau‘himselfd‘!, most of the articles in the
Magazine were written by the staff of the editorial board of the Magazine.
Though Mr Lau seeks to play; down the, proportion of articles written by
the Magazine’s staff at the trial, it does not alter the. fact that a reader

would never be able o know whether this Pak Suet Kay was a staff of the

Magazine or not. Indeed, one of the articles on the Karmapa Dispuie in the

August 2011 issue was written by a reporter, presumably of the Magaime,

1 pr Lan's witness statement, at §2



AT

I<

~33 -

engaged by special arrangement. Neither could a reader possibly know

that whether the Magazine ha&_ adopted the opinion expressed in the ‘

Asticle as is now alleged by the 1% and 2™ Defendants. Tt is perfectly

possible for a reporter of a publication to take a stance on an issue. What

is fatal here is that the Article did not disassociate the Magazine from the

contents of the_Article.

92. .For the above reasons, the key element of atfribution is

missing in the present case and the defence of reportage is therefore not

available.

-93. ~In the earlier part of this judgment™, I have mentioned an
apology offered by SCMP to Sharmapa Rinpoche for the. publication of the .

SCMP Article. Although such episode has no relevance on the merits of
the Plaintiff’s claim, the SCMP ‘Article may serve as a good illustration as

to how the defence of reportage can be applied in practice.

94. - The titlé of the SCMP Article was “Many accusations but few
facts as Karmapa accused of spying”. The report contained a lot of'queries
by various experts in Tibetan affairs about the accusation that Ogyen was
spying for the Mainland Government. The report also contained some
materials about the Karmapa Dispute. It mentioned a comment by a
named US-based commentator that Sharmapa- Rinpoche had tried to
demoﬁize Ogyen bedause he was worried that Ogyen Would get too
popular and this would keep him out of the control of the affairs of Karma
Kagyu. It alsé referred to an allegation by ;n unnamed observer that it was
generally assumed; though not proven, that Sharmapa Rinpoche had been

paying off various newspapers and officials in India to advance his cause.

# §§36-38 above f



e

w34

95. As I see if, and Ms Lau agrees, it is egrguabie that (I put it no
hf;gher than that) the defence of reportage might be available to justify the
publicatidn of the SCMP Article. The defining characteristic of reportage
was present as the SCMP Article was about a report on matters of public
interest. Judging the thrust of it as a whole, the SCMP Article may be said
to have the effect of reporting, not the truth of the statements or
accusations, but the fact that there were made. The element of atiribution
was also present, as the report referred to accusations made by others not

related to SCMP.

96. . However, whether such defence is ultitﬁately available

depends on a number of other factors, such as: (i) whether the journalist-

was reporting in a neutral fashion; and (i} whether the journalist had met
all the other requirements of responsible journalism despite that he might
not have taken any steps to verify the accusations contained in the report.
The issues are certainly fact-sensitive, and the court may not know all the
facts in that particular case to determine whether SCMP can rely on such
defence. Whether the defence of reportage is available has to be

determined according to the facts of each individual case,
“Neutral forum” defence as a new variant of Reynolds privilege?

97. Since the 1® and 2™ Defendants are only relying on the

defence of reportage as formulated in Roberts v Gable“, the aforesaid

reasons are already sufficient to doom the defence. However, since the

application of Reynolds privilege is an open-textured issue, is that possible
for the 1% and 2™ Defendants to raise a new variant of Reynolds privilege

based on the contention that they were just offering the Magazine as a

B supra



-35.

forum for the supporters of both Camps to put forward their views about

the Karmapa Dispute?

98. As the development of the doctrine of reportage shows, ‘it is

always possible for the court to develop a mew variant of Reynolds
privilege for the protection of the freedom of the press. However, since Mr

Tang confirms at the trial that the 1% and 2™ Defendants are not seeking to

'1'ely on a new variant of Reynolds privilege, this matter should be left for

further argument in the future.

99. Despite that, I would give my preliminary thoughts on.the

issue. Unlike a true case of reportage, the 1% and 2™ Defendants seem to
portag dants s

suggest that the Article was protected by Reynolds privilege because the .

Magazine was just a forum for the supporters of the opposite Camps of the

Karmapa Dispute to put forward their respective views. Since the

* Karmapa Dispute was a matter of public interest, the materials in the forum

were covered by Reyrolds privilege.
100, ] have great reservation with this “neutral forum” defence.

101. " Firstly, although the Karmapa Dispute may be a maﬁer of
public interest, the Magazine v‘vas, in essence, just Ietting the authors of the
articles to say whatever they wished. As shown by the facts of the present
case, the Magazine did not know the true identity of this Pak Suet Kay.
The editorial board and the readets would not be able to know the

background of such person in order to assess the creditability of his or her

- allegations, and they did not know whether this Pak Suet Kay had other

motives behind in making such allegations.



-36 -

102. Even worse, the 1% and 2" Defendants had not taken any steps
to verify that the ‘contgants in the articles did originate from the alleged
authors. As in the Plaintiff’s case, he wrote the article in the Jﬁne 2011
issue of the Magazine in Tibetan, but the Chinese franslation of the article
as appeared in the Magazine might not be an accurate translation of his
original article™. The so-called forum, therefore, became a potential

source of disinformation, and the 1% and 2™

to fulfil their duties under the notion of responsible journalism. Hence, I
do not accept that they can escape liability by simply relying on such

“neutral forum” defence.

103. Secondly, in the recent decision of Oriental Press Group v

Fevaworks Solutions Lid™, the Court of Final Appeal had to consideg'

whether the providers, administrators and managers of a website which
hosted an internet discussion forum were liable for defamatory statements
posted by certain users of that forum. Although the defamatory materials
might touch on matter of public interest, the defendants in that case, which

‘were represented by counsel of considerable experience, did not seek to

run this sort of “neutral forum” defence against the plaintiffs, Neither did -

the Cou:rt of Final Appeal mention the availability of such defence in its
judgment. To a great extent, this shows that this sort of “neutral forum”
defence is not available in law. Although the court has to adopt a liberal
approach in the application of Reynolds privilege, I do not accept that the
Jaw has gone sa far as to offer privilegef to cover the publication of

defamatory materials under such circumstances.

Other defences averred in the pleading

# see §330-31 above
4 (2013) 16 HKCFAR 366

Defendants simply did nothing



[}

e

~37 -

104, in his submissioﬁ, it is clear that Mr Tang is just relying on the

defence of reportage. However, the 1% and 2™ Defendants have also

pleaded other defences in the Re-Re-Amended Defence (“the Defence”).

For the sake of completeness, I would briefly address these defences,

~105. Tn §6A of the Defence, the-1% and 2™ Defendants have soujht

" to run a case that the defamatory Article was merely a reply to the

Plaintiff’s article published in the same issue of the Magazine,

106. For such qualified privilege to apply, a defendant must be

replying to an attack on himself or his opinions. There must be something
in the nature of a charge against, or assaulf on, the character, integrity,
good faith or reputation of the defendant for the defence to apply. Thus,

where the plaintiff was merely provoking general controversy or “holding

forth” about matters of public interest without targeting the defendant, this .

defence canriot assist. . Mere retaliation, which cannot be described as an

answer or explanation, is also not protected®.

107. As pointed out to Mr Lau in cross-exgmination, since both the
defamatory Article and the PlaintifP’s article were published in the same
June 2011 issue of the Magazine, the defamatory Artficle could not
possibly be a reply to the Plaintiff’s articlé unless the defamatory Article
was wrilten by a staff of the Magazine who had access to the Plaintiff’s

yet-to-be-published article. There is no evidence before the court to show

that this Pak Suet Kay could have gained access to the Plaintiff’s article by

other means, and sb the defamatory Article, factually, could not have been -

such a reply to the Plaintiff’s article. Indeed, no factual evidence has been

put forward before the court to substantiate this defence.

% Gatley, supra, at §14.51

X



- 38 -

108. Furthermore, the Plaintiff’s Article, at the most, contained

some accusations against Thrangu Rinpoche. There was no attack on Pak

- Suet Kay himself or herself. Although the privilege has been held to

extend to action taken by the defendant to defend his family, friends or

even employees“, without knowing the identity and the background of this

Pak Suet Kay, there is no basis for the couﬁ to say that Thrangu Rinpoohe_

was a person which fell within such category. In addition, it cannot be said
that the Words contained in the Article were published in specific reply to
the “allegations” made by the Plaintiff in his article. As mentioned above,
mere retaliatibu, which cannot be described a’;s an answer or explanation, is
not protected by such privilege. Hence, the 1™ and 2™ Defendants cannot

rely on such defence.

109. In §5(c) of the Defence, the 1% and 2™ Defendants also seem
to suggest that they had verified the information contained in the Article
with the “scholar” who supplied the same, and so they had discharged the

duty as a responsible journalist,

110.. Firstly, the evidence of the present case clearly shows the 1%
and 2" Defendants did not veriﬁ the information contained in the Article
Wiﬂ‘_l the author or the “scholar” who supplied the Article. At most, they
only asked the “scholar” whether Pak Suet Kay was a knowledgeable and
trustworthy person. This is quite different from verifying the actual
contents of the Article. Fusther, without knowing the true identity of this
Pak Suet Kay, how could the 1% and 2™ Defendants know that the contents
of the Article were reliable? This Pak Suet Kay might have an axe to grind

. against the Plaintiff, and the 1% and 2™ Defendants’ effort simply fell far

below the standard of responsible journalism,

T Gatley, supra, at §14.54



D

K

- -39

11 Secondly, such defence does not sit well with the defence of

reportége or neuﬁ:a_l forum defence relied heavily by the 1% and 2
Defendants. One of the features of the doctrine of reportage ig that such
defence is available even if the journalist has not taken any steps to verify
the contents of the defamatory material, Flirthe};', if the Magazine was truly
a neutral forum which allowed different supporters to express their views,

it.is difficult to understand why they might be concerned about finding out

. whether Pak Suet Kay was knowledgeable or trustworthy or whether the

contents of the Article were accurate, The defence’s case therefore rims

into conceptual difficulty. Hence, such defence is also not available to the

1% and 2™ Defendants.

112. . For the above reasons, I find that the 1% and 2™ Defendants
are liable to the Plaintiff for defamation in pliblishiﬁg the Words in the
Article. Since the Plaintiff is no longer interested in seeking any injunctive

relief, the remaining issue is only one of quantum.
Ouantum of damages

113. ~ The Plaintiff is seeking for genéral compensatory damages

and aggravated damages against the 1% and 2" Defendants.

114, General compensatory damages serve 3 functions: to console

~ the plaintiff for hurt and distress suffered, to repair the harm that has been

done to his reputation and to vindicate his reputation®.

115. A plaintiff can also ask the court to award aggravated damages |

in addition to general damages based on the conduct and the state of mind

¥ Chu Siu Kuk Yuen v Apple Daily Lid & Ors [2002] 1 HKLRD 1 at §62



- 40 -

of the defendant. Some of the relevant principles relating to the award of

aggravated damages can be listed out as follows:
(i)  aggravated damages are compensatory in nature™;

(ii) the court may award aggravated damages if the defendant

published the defamatory material with a malice™,

(iii) it is necessary to consider the conduct and circumstances of
the defendant from the time when the defamatory material

was published down to the time when the verdict was given’;

(iv) the failure of the defendant to apologise or his persistence ..

with a plea of justification may aggravate the damages™; and

(v)  a plea of justification which is not made good at the trial may

form the basis of an award of aggravated damages™.

116, On the issue of quantum, Ms Lau has referred me to the

following cases,

117. Iﬁ Yu Kwong Chiu v Consolidated Newspapers Ltd>, the
plaintiffs brought an. action for defamation against the defendant in. respect
of publications i 4 district newspapers which alleged that the plaintiffs
were, in effect, pretending that they worked for good and that they had
proper beliefs, and that, in fact, they were evil men running an evil

¥ Lee Ching v Lau May Ming [2007} 3 HKLRD 623 at §208
50 v
Gatley, supra, at §32.34
3! Bowlter v Stanley [2006] 4 HKC 563 at §12
5? Lee Ching v Lay May Ming, supra, at §209 ’
3 Mok Shiu Tong v Yue Kwok Ying & Anr (2004) 7 HKCFAR 228, per Riberio PF at §44




i,

K

WA

organisation, " materialistic, teaching sexual immorality, encouraging
suicide and rebellion both against parents aﬁd schools, coercing their
members, brainwashing them and obtainﬁ';g money from them by
deception; and that, in consequence upon that, they were said to be
attacking society and established religions. The i plaintiff, being founder
of the church, was awarded $120,000 and the 2" and 3" plaintiffs, being
other elders in the church, were each awarded $70,000.

118. In Tuet Kazim v Ma Nurudeen & Anr® | a religious newspaper

alleged that the plaintiff was a brazen hypocrite who, while affecting to be |

motivated by highly commendable religious considerations, was in truth
actuated by personal ambition and material greed, and that in pursuit of
those selfish interests, had made and continued to make false claims as.to

his status in the Muslim community. Damages were awarded in the sum of

$50,000.

119. Tn Li Wei v Brightec Ltd*, the defendants published an article
in a monthly magazine which suggested that the plafntiff was a corrupt
person who engaged in nefarious activities, including money le'mnder‘mg.

The plaintiff held a high position in a company which engaged in the

“provision of financial securities services. There was no apology or

retraction of the article. The plaintiff was awarded $150,000 by way of

compensatory and exemplary damages.

120. In determining quantum, Ms Lai has urged me to take into
account, infer alia, the Plaintiff’s senior position in the Karma Kagyu

school and the number of followers of such school around the world.

5% (1987 2 HKC 351

1198713 HKC 382
% unreported, HCA 4430/2001 (decision of Master de Souza on 12 Tanuary 2001)



-42 -

Further, the first two of the abovementioned cases, which rconpemed
defamation in a religious context, are very old cases in the 1980s. The
same sum of mdney was clearly worth much more in the 1980s than in the
present day. The Magazine also had a wider circﬁlation than the district

and religious newspapers in those cases.

121, Since the Magazine was published in Chinese, the Article
would mainly affect the reputation of the Plaintiff in the local community
and perhaps some Chinese-speaking comfnunities around the world. - The
damaging effect is therefore not worldwide. On the other hand, I agree
that the quantum of the claim needs to be adjusted upwards to take into
account the effect of inflation since the 1980;. Balancing all the factors of

the present case, I award $150,000 as compensatory damages.

122. Although the 1% and 2™ Defendants did not offer an apology
or retract the Article, they agreed for the Magazine to serve as a forum for
the suppoﬁers of the 2 opposing Camps of Karma Kagyu to put forward
their views about the Karmapa Dispute. They had expressly invited the
supporters of the Plaintiff’s Camp to do so, and the Plaintiff in fact wrote

an article about the Karmapa Dispute for publication in the Magazine.

Such step might not be sufficient to exonerate the 1% and 2™ Defendants

from liability for libel, but it shoﬁéd that the 1% and 2™ Defendants were

trying to adopt a neutral stance and were willing to let the Plaintiff and the

supporters of the Plaintiff’s’ Camp to defend their reputations in the
Magazine. There was no malice involved. In my judgment, this is not an
appropriate case for the award of aggravated damages and so no award is

made in this regard.

The late diséovery of documents



oy

- 43 -

123. Before leaving this judgment, I have not forgotten a decision I
made at the beginning of the trial rclating to the late discovery of

documents on the part of the 1% and 2™ Defendants,

124. Shortly before the trial, the 1% and 2™ Defendants made a late
'application for the filing of the 2™ supplemental list of documents (“the

Supplemental List”), However, the solicitors for the 1% and 2™ Defendants
filed the 2™ listing questionnaire dated 4 November 2013, confirming that
discovery had been completed, there was no outstanding interlocutory

application and they 'did not intend to take out any other interlocutory

_applications. It was upon such confirmation that Mr Registrar Lung

granted leave for this action to be set down for trial on 13 November 2013.

125, After the implementation of CJR, the courts have repeatedly
emphasised that late applications and discovery should be avoided, and the

court expects the case fo be ready when the case is set down for trial.

126.. Despite that, T allowed the 1% and 2™ Defendants to rely on the

- first 10 documents referred to in the Supplemental List because they are all

related to the articles on the Karmapa Dispute published in the May to
August 2011 issues of the Magazine and the March 2011 issue of the Hong
Kong Economic Journal. The Plaintiff has all along been aware of these

articles and so the late discovery of such documents should not disrupt the

trial or cause any prejudice to the Plaintiff,

127, However, I disallowed the 1% and 2™ Defendants to rely on the

" remaining documents in the Supplemental List. Those documents are

downloaded from the website pages of New Horizon Buddhist Association

and other related organisations and the company and business search



(2

L2

- 44 .

records of the said Association. According to Mr Tang, the 1™ and 2"
Defendants seek to rely on these documents to show that the said
Association and Lai Shing Yum were supporfers of the Plaintiff’s Camp. 1
have no problem in accepting such contention. Howeve‘;t‘, there are many
other materials in these downloaded and search documents. If the 1 and
2™ Defendants were to rely on these materials to establish other facts, the
Plaintiff is entitled to seek for an adjournment to deal with the new
contentions. The late discovery of these other documents may seriously
disrupt the trial and éo 1 refused the 1% and 2™ Defendants to rely on these
documents. In any event, based on my reasoning above, it seems that these

downloaded and search materials cannot take their case any further,

128, . For the above reasons, I grant judgment in favour of the
Plaintiff against the 1% and 2™ Defendants in the sum of $150,000. If the

Plaintiff is seeking for interest on the award of damages, he has to make

such application within 14 days from the date of the handing down of this

judgment.

129, The final matter is costs. Since the Plaintiff succeeds in the
claim, I make an order nisi that, vis-&-vis the Plaintiff and the 1% and 2"
Defendénts, the costs of the action be paid by the latter two. The order
nisi shall be made absolute 14‘ dayé after the date of the handing down of

this judgment.

(David Lok)
Deputy High Coutt Judge



-

<2

- 45 -

Ms Queenie Lau, instructed by Kok & Ha, for the Plaintiff

Mr Ronald Tang and Ms Carmen Kei, instructed by Francis Kong & Co,
for the 1% and 2™ Defendants

K



